Ensemble Vijf!
Saffier
Claude Debussy schreef zijn Petit Suite 1888/89 voor piano quatre-mains (vierhandig). Op hun eerste cd speelt het ensemble Vijf! dit stuk met fluit, hobo, fagot, viool en harp. Vooral de drie blazers mengen klankvol met de harp. De Pavane op. 50 van Gabriel Fauré is eveneens oorspronkelijk als pianostuk gecomponeerd, maar men kent het vooral in het arrangement voor orkest en koor. De beroemde openingsfluitsolo wordt door Saskia Onstwedder-List bijzonder elegant voorgedragen. Chanson de matin van Eduard Elgar is een compositie voor viool en piano, die Elgar zelf later voor orkest arrangeerde. Ensemble Vijf! opent met hun versie een nieuw perspectief op deze klassieker. Bij Erik Satie’s Gnossienne nr.1 is het eerst de fluit maar later ook de wonderbaarlijk sensitieve hobo d’amore van Anne-Marie van Mierlo die de gedragen melodie je binnenste laat raken. De volgende ‘Danse Bacchanale’ uit de opera Samson et Dalia van Camille Saint-Saëns is minder overtuigend: er is te weinig van de originele tempi en sfeer terug te horen. In het laatste, Argentijnse nummer Chiquilín de Bachín van Astor Piazzolla is de sfeer van de wanhopige wals goed verklankt. Harpiste Renske de Leuw zet een smaakvol klanktapijt neer waarop fagottiste Lieselot Toorop melodieus het melancholieke verhaal begint. (M.K.)