Eddy &The Ethiopians
II
Ik ben echt blij met deze kennismaking! Op de tweede cd van E&E heb ik voor het eerst bewust een Masinko (Masenqo) gehoord, een eensnarige luit die met een halfronde strijkstok bespeeld wordt. Wat een intensen indringend geluid komt er uit dit instrument. Arefayne Bisratweet dit zo virtuoos te bespelen dat je zijn stokwisselingen bijna niet hoort en daarom eerst meent dat het in het veel te korte Calling Addis om een exotisch blaasinstrument gaat. Net zo bijzonderis de krar, een vijf- of zes-snarige lier en de baylama, een langhalsluit, die je ook in Griekenland tegenkomt. Het eerste nummer begint ruw met een stevige beat. Riff de Guayla is afgeleid van lokale dansmuziek uit het Oost- Afrikaanse land met bijna 110 miljoen inwoners. Graag had ik de teksten die door de krarspeler Bereket Behre Akitu met verve gezongen worden vertaald kunnen lezen. Hagerey betekent mijn vaderland en begint met deopruiende tenorsax van componist en bandleader Edward Capel. Bart Maris heeft een mooie trompetsolo op ‘Barabics’ en op ‘Vive les mercredis libres’ laat Mathia
van de Wiele zijn gitaar ronken. Met de energie zit het goed op deze heerlijk afwisselende cd. Ik zal in de toekomst anders naar Ethiopië kijken!