Kunstenbond en BAM! Popauteurs klagen platenmaatschappij Universal aan

De Kunstenbond/Ntb en BAM! Popauteurs hebben namens drie artiesten rechtszaken aangespannen tegen de platenmaatschappij Universal Music. Aanleiding hiervoor zijn de oneerlijke afspraken in contracten met artiesten over de verdeling van inkomsten uit muziekstreaming. Deze afspraken zorgen ervoor dat artiesten een aanzienlijk kleiner deel ontvangen van de opbrengsten uit muziekstreaming dan wat redelijk is.

De rechtszaken

In deze rechts­za­ken wor­den de af­spra­ken van Ar­ri­ën Mo­le­ma (Room Ele­ven), Henk West­broek en Ma­ri­nus de Goe­de­ren (a bal­la­deer) met Uni­ver­sal Music onder de loep ge­no­men. Eer­de­re ge­sprek­ken tus­sen de be­trok­ken par­tij­en heb­ben niet ge­leid tot een eer­lij­ke her­zie­ning van de ver­goe­din­gen. Daar­om zijn op maan­dag 9 sep­tem­ber drie dag­vaar­din­gen uit­ge­bracht aan Uni­ver­sal. De rechts­za­ken zul­len op woens­dag 9 ok­to­ber bij de recht­bank in Am­ster­dam gaan lopen.

Verouderde Afspraken

Wij vin­den dat Uni­ver­sal blijft vast­hou­den aan ver­ou­der­de roy­al­ties (een per­cen­ta­ge van de op­brengst van mu­ziek dat door pla­ten­maat­schap­pij­en aan ar­ties­ten wordt be­taald). Deze roy­al­ty­per­cen­ta­ges doen geen recht aan de hui­di­ge re­a­li­teit van hoe er naar mu­ziek wordt ge­luis­terd. Hier­door zien ar­ties­ten wei­nig terug van de in­kom­sten die ge­ge­ne­reerd wor­den via strea­ming­dien­sten. Daar­naast be­ta­len ar­ties­ten te­gen­woor­dig vaak zelf de op­na­me­kos­ten en be­re­ke­nen pla­ten­maat­schap­pij­en nog steeds hoge kos­ten door die in het di­gi­ta­le tijd­perk niet meer re­le­vant zijn, zoals kos­ten voor de pro­duc­tie en ver­sprei­ding van fy­sie­ke cd’s en lp’s.

Fifty fifty: eerlijk verdeeld

“Als mu­ziek­ad­vo­caat ana­ly­seer ik al ruim 20 jaar pla­ten­con­trac­ten,” zegt Bjorn Schip­per, de ad­vo­caat die be­trok­ken is bij de rechts­za­ken. Hij ver­volgt: “Het gaat er bij mij niet in dat ar­ties­ten sinds de op­komst van de di­gi­ta­li­se­ring steeds vaker zelf de fi­nan­ci­ë­le ri­si­co’s lopen door in­ves­te­rin­gen te doen in hun mu­ziek­op­na­men, ter­wijl ze juist steeds min­der in­kom­sten uit strea­ming ont­van­gen. Dat ligt dus niet al­leen aan de hoog­te van de ver­goe­din­gen die mu­ziek­plat­forms zoals Spo­ti­fy aan pla­ten­maat­schap­pij­en be­ta­len, maar juist ook aan de soms rond­uit sche­ve ver­de­ling van die in­kom­sten tus­sen ar­tiest en pla­ten­maat­schap­pij. Een mo­der­ne ar­ties­ten­roy­al­ty voor strea­ming ligt als je het mij vraagt eer­der rond de 50% dan rond de 20%. Pas dan kun­nen we spre­ken van een eer­lij­ke be­lo­ning van ar­ties­ten.”

In Groot-​Brittannië speel­de eer­der een ver­ge­lijk­ba­re zaak rond­om de strea­min­g­in­kom­sten van de ar­tiest Four Tet, waar­bij pla­ten­maat­schap­pij Do­mi­no uit­ein­de­lijk er­ken­de dat een 50% ver­de­ling van de in­kom­sten op zijn plek was en het open­staan­de be­drag met te­rug­wer­ken­de kracht aan hem be­taal­de. Daar­naast heeft de Ame­ri­kaan­se rech­ter al eer­der de moe­der­maat­schap­pij van Uni­ver­sal Music in de Ver­e­nig­de Sta­ten ver­oor­deeld tot een 50% ver­de­ling van haar in­kom­sten over de di­gi­ta­le ver­sprei­ding van de mu­ziek van rap­per Emi­nem.

Principekwestie

We zien deze rechts­za­ken als een prin­ci­pe­kwes­tie. We hopen dat de rech­ter zal er­ken­nen dat de hui­di­ge ver­de­ling van strea­min­g­in­kom­sten on­re­de­lijk is en dat deze aan­ge­past moet wor­den om ar­ties­ten een eer­lijk deel van de op­breng­sten te ga­ran­de­ren. Niet al­leen voor de ar­ties­ten die in deze rechts­za­ken ver­te­gen­woor­digd wor­den, maar ook voor an­de­re ar­ties­ten die zich in het­zelf­de schuit­je be­vin­den. Mo­ge­lijk zijn som­mi­ge ar­ties­ten bang voor de ge­vol­gen als zij zich pu­blie­ke­lijk uit­spre­ken over on­eer­lij­ke con­trac­ten. Dit maakt het las­tig voor in­di­vi­du­e­le ar­ties­ten om ver­an­de­ring te eisen. Daar­om heb­ben wij het ini­ti­a­tief ge­no­men voor deze rechts­za­ken, in de hoop dat deze voor ar­ties­ten on­wen­se­lij­ke si­tu­a­tie door­bro­ken kan wor­den. Als de rech­ter ons in het ge­lijk stelt, kun­nen an­de­re ar­ties­ten zich hier­op be­roe­pen (er wordt dan, in ju­ri­di­sche ter­men, een pre­ce­dent ge­scha­pen). Na­mens alle ar­ties­ten gaan we de strijd aan voor eer­lij­ke be­lo­ning in het di­gi­ta­le tijd­perk.

Het belang van goede afspraken

Bij de ar­ties­ten die bij deze rechts­za­ken be­trok­ken zijn, gaat het om re­la­tief oude con­trac­ten. Het was toen on­denk­baar dat strea­ming zou ont­staan als ma­nier om naar mu­ziek te luis­te­ren, laat staan de enor­me groei die strea­ming zou door­ma­ken (en nog steeds door­maakt, waar­aan pla­ten­maat­schap­pij­en veel geld ver­die­nen). Bij nieu­we en hui­di­ge con­trac­ten is dat na­tuur­lijk niet meer zo. Daar­om hopen we dat be­gin­nen­de ar­ties­ten zich door deze rechts­za­ken be­wust wor­den van het be­lang om vanaf het begin goede af­spra­ken te maken met hun pla­ten­maat­schap­pij. Als op­ko­mend ar­tiest kan het im­po­ne­rend voe­len om met een pla­ten­maat­schap­pij in ge­sprek te gaan, omdat je óók blij bent dat je mu­ziek door hen se­ri­eus ge­no­men wordt. Toch is het al­tijd een goed idee om je con­tract te laten na­lo­pen door ie­mand met ju­ri­di­sche ken­nis.

De initiatiefnemers

Voor deze rechts­za­ken slaan de Kun­sten­bond/Ntb en BAM! Pop­au­teurs de han­den ineen, om samen te strij­den voor een be­te­re en eer­lij­ke ver­goe­ding voor ar­ties­ten. De Kun­sten­bond zet zich als vak­bond in voor eer­lij­ke be­ta­ling, goede con­trac­ten, meer ze­ker­heid en een vei­li­ge werk­vloer voor ie­der­een die werkt in de cul­tu­re­le en cre­a­tie­ve sec­tor – zowel werk­ne­mers als zzp’ers. Dit doet de Kun­sten­bond door col­lec­tie­ve on­der­han­de­lin­gen met werk­ge­vers en op­dracht­ge­vers, po­li­tie­ke lobby en in­di­vi­du­e­le ju­ri­di­sche en be­drijfs­kun­di­ge on­der­steu­ning. Bin­nen de Kun­sten­bond zijn in de Ntb/vak­groep Mu­ziek de mu­ziekle­den ver­te­gen­woor­digd. BAM! Pop­au­teurs is een be­roeps­ver­e­ni­ging die ar­ties­ten, song­wri­ters en pro­du­cers van pop­mu­ziek in Ne­der­land ver­te­gen­woor­digt en die lob­byt voor eer­lij­ke ver­goe­din­gen, voor een vei­li­ge werk­om­ge­ving en voor be­te­re ar­beids­voor­waar­den voor cul­tu­re­le zzp’ers. Bij BAM! Pop­au­teurs kun je als lid o.a. te­recht voor ju­ri­disch ad­vies, hulp bij sub­si­die­aan­vra­gen, net­werk­mo­ge­lijk­he­den en cre­a­tie­ve ont­wik­ke­ling door mid­del van wri­ting camps en re­si­den­ties.

Samen staan we ster­ker in het be­har­ti­gen van de be­lan­gen van cul­tu­re­le en cre­a­tie­ve pro­fes­si­o­nals, en ar­ties­ten in het bij­zon­der. Sluit je ook bij ons aan, zodat we een nog ster­ke­re po­si­tie heb­ben in de on­der­han­de­lin­gen voor eer­lij­ke ver­goe­din­gen voor het werk van ma­kers.